Zonnecrème & Aftersun

Natuurlijke SPF producten zijn een van de meest complexe uitdagende formules in de Skin care markt. In de salon heb ik een aantal unieke, natuurlijke SPF producten voor gezicht en lichaam die een breed spectrum zonnebescherming combineert met huidverzorgende eigenschappen.

 

CHEMISCHE VS NATUURLIJKE FILTERS

Chemische zonbeschermings producten dringen in de huid en absorberen zonlicht. Natuurlijke zonnefilters maken gebruik van mineralen die schadelijke UV Straling reflecteren.

Minerale filters zijn een veilig alternatief voor chemische filters die (zo blijkt uit studies) gezondheidsrisico's met zich mee kunnen brengen zoals opeenhoping in het lichaam, irritatie en zelfs hormonale veranderingen.

 

Doordat minerale filters een natuurlijke barrière creëren, werken ze direct na het opbrengen. 

In vergelijking met chemische filters die hun werking verliezen na 2 á 3 uur, blijft een minerale zonnefilter veel langer actief op de huid.

 

De zonnebescherming die ik in de praktijk heb bevatten geen chemische UV filters, schadelijke conserveermiddelen, synthetische geur- en kleurstoffen.

 

Gebruik je SPF altijd als toplaag na je andere huidverzorging.

Natuurlijke zonnebrandcreme

I'LL TREAT YOUR SKIN WITHOUT MESSING UP THE OCEAN.

Wist je dat? Er plaatsen in de wereld zijn waar bepaalde chemische UV-filters binnenkort worden verboden - na zonnebaden en wassen blijven ze bestaan in het ecosysteem, brengen ze het zeeleven in gevaar en komen ze zelfs in de voedselketen terecht (it’s sick, we know it!).

Hawaii verbiedt bijvoorbeeld vanaf 2021 zonnebrandmiddelen die Oxybenzone en / of Octinoxate bevatten; vanwege hun giftigheid veroorzaken deze ingrediënten onherstelbare schade aan koraalriffen.

 

 

Het enige alternatief is om over te schakelen naar natuurlijke zonbescherming (lees: pure minerale zonnebrandmiddelen die even zacht zijn voor je huid en de natuur). MÁDARA en Seventy-one- zijn gecertificeerde zonnebrandmiddelen en gebruiken alleen ECOCERT / Cosmos-goedgekeurde ingrediënten - ze zijn 100% veilig om overal ter wereld mee naar toe te nemen.

 

Natuurlijke zonnebrand zonder witte waas
Zonnebrandcreme wintersport


Smeer je in

WAT DOET ZONLICHT MET DE HUID

 

Positieve effecten van UV stralen

 

Aanmaak van vitamine D

UV-stralen (met name UVB stralen) zijn in staat om vitamine D aan te maken in de huid.

Vitamine D is onmisbaar voor je gezondheid.

Gevoel van welbevinden

De meeste mensen voelen zich blij en gelukkig als ze de zon zien en voelen op de huid. Er komen stofjes vrij in de hersenen die dit gevoel van blijdschap veroorzaken.

Goed effect op huidaandoeningen

Sommige huidaandoeningen verbeteren door de inwerking van UV-stralen op de huid.

Gewenning

Door je regelmatig en voorzichtig bloot te stellen aan UV stralen treedt er gewenning op van de huid. Hierdoor zal je huid minder gauw verbranden.

Bruin worden 

Voor veel mensen met een blanke huid is een gebruinde huid nog altijd een schoonheidsideaal. UV stralen stimuleren immers de pigmentaanmaak in de huid.

 

Negatieve effecten 

 

UVB- stralen geven de huid kleur, veroorzaken zonnebrand en dragen bij aan het risico op huidkanker.

UVA- stralen geven geen kleur of zonnebrand. De impact van deze stralen is daarom niet direct zichtbaar. UVA verhoogt ook het risico op huidkanker en genereert veel vrije radicalen die huidveroudering veroorzaken. UVA straling is ook op bewolkte dagen zelfs aanwezig en dringt zelfs door de ramen heen.

 

Het is om deze redenen belangrijk om je huid goed te beschermen met een goede SPF verzorging. 

Een goede zonnebeschermingscrème heeft een breed spectrum en beschermt de huid tegen UVB- en UVA stralen. 


Een huid die regelmatig flink verbrandt, is voor altijd beschadigd. Ook ben je na het zonnen vatbaar voor infecties. Verstandig zonnen is dus nodig. Een goede bescherming bestaat uit een verzorging voor- en achteraf. Hoe doe je dat en waarmee?

 

Op een mooie zomerdag genieten van de zon is heerlijk, maar heeft na langere tijd ook nadelige gevolgen. Door verbranding veroudert de huid erg snel, waardoor je eerder rimpels krijgt dan normaal.

 

Bescherming

De dagen nadat je te lang in de zon hebt gezeten, ben je ook extra vatbaar voor infecties als een koortslip. Verder loop je het risico op een zonnesteek. Op lange termijn kun je zelfs de oogziekte staar of huidkanker krijgen. Verstandig zonnen is dus hard nodig om je huid en ogen niet blijvend te beschadigen.

 

Tot op zekere hoogte beschermt de huid zichzelf. Onder invloed van zonlicht maakt de huid pigment aan, waardoor je bruin wordt. Zonnestralen krijgen zo minder kans om in de huid door te dringen. Kleine kinderen vormen nog bijna geen pigment, waardoor zij van nature onvoldoende beschermd zijn. Daarom is het erg belangrijk kleine kinderen goed in te smeren.

 

Bij volwassenen bepaalt de dikte van de huid, samen met de hoeveelheid pigment, het huidtype.

Hoe dikker en donkerder de huid, hoe minder kans op verbranding. Toch is het altijd noodzakelijk om de huid extra te beschermen met een zonnebrandmiddel.

Het beste kun je je voor het zonnen dus goed insmeren met een zonnebrandcrème. De zonnefilter in deze crème houdt schadelijke UV-stralen tegen. Op deze manier zorgt de crème ervoor dat de huid niet verbrandt, minder snel veroudert en dat zich later minder kans is op gevaarlijke huidziekten.

 

Huidtypes

In de tabel hieronder kun je bepalen wat voor huidtype jij hebt.

 

 

 

Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit)

Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam)

Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin)

Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel)

Kinderen tot 16 jaar insmeren ongeacht het huidtype

 

 

 

De sterkte van de zon - de zonkracht - wordt uitgedrukt in een cijfer. Hoe sterker de zonkracht, hoe meer UV-straling, hoe sneller je verbrandt.

 

Met de volgende formules kun je uitrekenen hoe lang je onbeschermd in de zon kunt zitten:

Huidtype 1: maximale tijd in de zon = 67 minuten/zonkracht
Huidtype 2: maximale tijd in de zon = 100 minuten/zonkracht
Huidtype 3: maximale tijd in de zon = 200 minuten/zonkracht
Huidtype 4: maximale tijd in de zon = 300 minuten/zonkracht

 

Een belangrijke tip: ga niet te zuinig met zonnebrandcrème om. De filters in de producten werken optimaal wanneer het voldoende over het lichaam wordt uitgesmeerd.